Expertises

Inrichting, optimalisatie en rapportage zijn de expertises waarmee ik u kan helpen uw Exact omgeving verder te verbeteren. Daarnaast probeer ik met boerenverstand en laagdrempelige communicatie voor u het optimale resultaat te bereiken.

Optimalisatie van Exact Synergy

Graag helpen wij klanten die al enkele maanden  of jaren werken met Exact om de puntjes op de i te zetten. Denk hierbij aan cosmetische aanpassingen en extra rapportages. Een koppeling met een ander systeem kan ook het gebruiksgemak verhogen.

Graag help ik u de laatste puntjes op de i te zetten om naar een betere gebruikersacceptatie te gaan. Wij  gebruiken enkele technieken en tools om het u zo makkelijk mogelijk te maken.

  • EasyList
    Met deze tool kunnen wij in Exact Synergy informatie tonen met behulp van een Query. De lijsten die je met  deze tool generereerd zijn vergelijkbaar met de zoekresultaten van de standaard zoekfunctie in Exact Synergy. De informatie kan in compactere vorm ook in een verzoek getoond worden om daar relevante gegevens te tonen.
  • EasyScript 
    Met deze tool kun je met eenvoudige scripts aanpassingen doen op de belangrijkste pagina’s in Exact Synergy. Extra informatie toevoegen is de meest gevraagde toepassing. Denk hierbij aan de openstaande posten op de relatiekaart of bijvoorbeeld het projectresultaat op de projectkaart.
  • Trigger & Validation manager
    Een veelgebruikte tool om gegevens te valideren en dus eventueel aangepaste foutmeldingen te genereren bij verkeerde invoer. Daarnaast kun je met deze tool ook ‘dingen’ laten gebeuren op basis van een gebruikersactie. Denk bijvoorbeeld aan het goedkeuren van een gerelateerd verzoek. 
  • Orbis
    Vergelijkbaar met Trigger & Validation manager maar toch kan Orbis in sommige gevallen een beter alternatief zijn.
  • Enterprise foundation
    Een geweldige tool om grote processen te verwerken. 

De processen in Exact Globe bieden voor mij als consultant minder ruimte voor creativiteit. Echter zijn er toch een aantal tools die mijn klanten met erg veel plezier gebruiken.

  • X-Connector
    Met deze tool kunnen wij van uw Excel-sheet, datbase object of tekstbestand een geldig import formaat maken voor Exact Globe (en trouwens ook voor Exact Synergy). Daarnaast kunnen de imports gescheduled worden. Typische toepassingen zijn bijvoorbeeld het importeren van Salarisboekingen uit een extern pakket.
  • Autodoc HSE
    Autodoc gebruik ik bij klanten die hun facturen uit Globe willen nabewerken. Denk hierbij aan het mailen van de factuur met bijlages of standaard voorwaarden. 
  • Orbis
    Orbis  kan, net als Autooc, eenvoudig bijlages meesturen bij documenten uit Exact. Bijlages kunnen direct met een rapport gegenereerd worden. Met Orbis kunnen ook gevalideerd gegevens in Globe aangemaakt en gemuteerd worden.

Optimalisatie van Exact Globe

Graag helpen wij klanten die al enkele maanden  of jaren werken met Exact om de puntjes op de i te zetten. Denk hierbij aan cosmetische aanpassingen en extra rapportages. Een koppeling met een ander systeem kan ook het gebruiksgemak verhogen.

Rapportage

Vaak kost het maken van rapportages  veel tijd. BM Connect kan u helpen de gewenste informatie met 1 druk op de knop uit  uw Exact Systeem te halen. Lijsten, dashboards, interactieve rapportages behoren daarbij tot de mogelijkheden.

Rapportages die bewerkelijk zijn om handmatig te maken kunnen wij voor u automatiseren. Hiervoor gebruiken wij de volgende tools met enige regelmaat

  • Sumatra
    Dit is met afstand mijn favoriete rapportage tool. Hiermee kun je snel tot het gewenste resultaat komen omdat de verbanden tussen de gegevens in Exact als voorgedefinierd zijn. Sumatra zet ik in om interactieve lijsten te maken, waarbij je in een kostenoverzicht letterlijk kunt doorzoomen tot de ingeschande factuur. Tegenwoordig zet ik Sumatra ook vaak in om mooie  en goed leesbare dashboards te bouwen voor niet financiële mensen.
  • Reporting service
    Deze tool van Microsoft wordt meegeleverd met SQL Server in de meeste gevallen. Je kunt hiermee prima lijsten maken die je binnen Exact Synergy kunt integreren. Het maken van deze rapporten is bewerkelijker dan met Sumatra en de mogelijkheden tot interactie zijn minder.
  • Overige tools
    Natuurlijk zijn er ook andere rapportage en dashboarding tools. Deze zijn later in de markt gekomen of eerder in vergetelheid geraakt. Persoonlijk hou ik van de bestendigheid van Sumatra. Deze waren er 15 jaar geleden al waardoor niet steeds alles opnieuw gebouwd hoeft te worden. 
 
 

 Fase 1: De basis
 Tijdens deze fase werken we in korte etappe’s en we betrekken de gebruikers bij het testen en beoordelen van de functionaliteit.

Fase 2: De uitzonderingen en luxe 
Na enkele maande werken met de basis functionaliteit heb je een veel beter beeld van wat je nu werkelijk mist aan functionaliteit. Dit helpt om het kostbare automatiseringsbudget optimaal te gebruiken.

Inrichting in fases

Mijn ervaring is dat er veel tijd en geld gestoken wordt in functionaliteit die achteraf niet zo heel noodzakelijk was. Ik ben daarom een groot voorstel van implementeren in fases. 80% van het budget gaat op aan 20% van de functionaliteit.